zaterdag 17 januari 2009

Ninco Arrows F1 bandentest

Vanaf seizoen 2009 gaan de Formule 1 banden met de welbekende groeven eindelijk de prullenbak in en worden vervangen door de slick.
In de pitbox van Red Barchetta Park staat een Ninco Arrows F1 en ik was benieuwd of de rondentijden zouden zakken als de banden met groeven zouden worden vervangen door mooie slicks.

Eerst maar eens rijden met de oude banden en na 50 rondjes zijn we niet verder dan waar we ooit eens geweest zijn want het baanrecord met deze auto stond op 8.437 sec. De rondentijd die we na de eerste sessie als snelste op het bord krijgen is 8.521 sec.
Aangezien we even geen slick F1 banden op voorraad hebben zijn de groefbanden gewoon net zo lang geschuurd tot het slicks waren. Testbank op vol voltage, stuk schuurpapier onder de banden en draaien maar. Naar verloop van tijd was dit het resultaat, 2 mooie vlakke slicks.
Klaar dus voor sessie 2 van opnieuw 50 rondjes. Al na 4 rondjes zitten we onder het baanrecord staat er een 8.354 sec op de klokken, maar we willen meer. Nog een klein stukje schuren en de band behandelen met lampenolie volgens het bekende recept. Uiteindelijk wordt er in ronde 40 een 8.078 sec
uit geperst. Dat is dus een behoorlijk verschil en een tijd onder de 8 seconden moet dus mogelijk zijn.
De auto gaat even helemaal uit elkaar en alle assen en tandwielen worden voorzien van een beetje olie, banden nog een keer opnieuw prepareren en op naar sessie 3. We gooien er weer 50 rondjes tegenaan maar wat ik ook probeer het wil niet lukken en uiteindelijk blijft de klok steken op 8.134 sec.
Ik wil toch nog iets proberen om onder de 8 seconden te duiken.
Met een stukje afplaktape maak ik de achtervleugel dicht waarbij ik hoop dat er een fractie meer neerwaartse druk op de achterwielen komt. Het lijkt me eigenlijk sterk dat het iets helpt maar we rijden zonder magneet dus je moet iets proberen.
Sessie 4 gaat van start en de eerste 3 rondjes schiet de auto eraf in de snelle Arie Luyendijk bocht en dat was nou net een van de bochten waarvan ik hoopte dat het afplakken van de achtervleugel enig nut zou hebben.
Ik besluit om eerst maar eens een paar rondjes rustig te rijden en langzaam op te bouwen. Als ik na een poosje rijden op het beeldscherm van de rondenteller kijk zie ik tot mijn grote verrassing een 7.983 sec staan. Ik doe het twee rondjes rustig aan en besluit dan niet meer naar het beeldscherm te kijken tot de sessie over is.
Het resultaat mag er zijn want in rondje 43 rijd ik een 8.031 sec maar de klapper valt in rondje 47 : 7.960 sec.
Of dat stukje tape echt dat beetje extra heeft gegeven weet je nooit maar het baanrecord van deze Ninco Arrows F1 staat in ieder geval een stuk scherper.

Geen opmerkingen: