zondag 7 juni 2009

Helpen vleugels bij slotcars.

Voor al diegene die lichtelijk bezorgd waren over de gesteldheid van Red Barchetta Park na het laatste bericht in dit blog heb ik goed nieuws : alle klustroep is van de baan, de baan is schoon en sterker nog, er is vandaag weer volop gereden !


Ik vond het wel weer eens tijd voor een klein testje. Aanleiding voor deze test was eigenlijk het rijden van de snelste ronde in de F1 bandentest. De 7.960 sec werd uiteindelijk gereden nadat ik de achtervleugel had dichtgetaped omdat ik dacht dat dit iets meer neerwaartse druk zou brengen en dus een beetje meer grip. Tot dan toe had ik met deze auto nog niet onder de 8 seconden gereden dus leek het erop alsof deze tapeactie zijn uitwerking had.

Om even duidelijk te maken wat de luchtstroming in een achtervleugel doet kun je even kijken naar het volgende animatiefilmpje : http://www.youtube.com/watch?v=AXc151KSywk&feature=related

Hier ook nog een kort filmpje waarin je kunt zien wat er met een raceauto gebeurt als de achtervleugel er om wat voor reden dan ook niet meer is : http://www.youtube.com/watch?v=oajnrkye57Y&feature=related Dramatisch weggedrag dus en een hoop tijdverlies.

Maar is dit effect ook zo duidelijk van toepassing als we over slotcars praten. Hier kunnen we achter komen door een en ander te testen.

Red Barchetta Park is lang niet gebruikt dus ik ga eerst eens 100 rondjes rijden om er zelf weer even in te komen, om de auto uit zijn winterslaap te trekken en misschien wel het belangrijkste : de banden moeten eerst weer topfit worden wil je dit goed testen.
Na deze 100 rondjes is de snelste tijd 8.234 sec en deze tijd is gereden in rondje 94 wat aangeeft dat de baan steeds een beetje sneller aan het worden is.

De banden worden behandeld met lampenolie en vervolgens ga ik setjes van 25 rondjes rijden met verschillende vleugelstanden. Lampenolie maakt de banden schoon en het rubber wordt er na verloop van tijd iets zachter van. In tegenstelling tot wasbenzine drogen de banden van lampenolie niet uit. Het is weer zo'n wist U datje.

Het eerste stindje van 25 ronden rijd ik met een gewone achtervleugel tijden die steeds iets sneller gaan en langzaam duiken we onder de 8 seconden grens. De drie snelste rondjes zijn 7.988 sec(8), 8.046 sec(15) en 8.054 sec(16) waarbij het getal tussen haakjes de ronde is waarin deze tijd gereden is maar dat lijkt me duidelijk. De volgende 25 ronden verander ik niets aan de banden maar demonteer wel de volledige achtervleugel. We rijden nu dus zonder achtervleugel.

Ik verwacht uiteraard tijden die een stuk langzamer zijn dan net gereden maar tijdens het rijden merk ik dat de grip in sommige snelle bochten zoals de Arie Luyendijk bocht en Ninco corner beter is dan tijdens de vorige stind en dat gevoel vertaald zich als ik na 25 rondjes op het beeldscherm kijk waar de 3 snelste rondjes onder de 8 seconde grens liggen. 7.890 sec(14), 7.910 sec(16) en 7.915 sec(23).


Met of zonder achtervleugel maakt dus niet zoveel uit als je de test tot nu toe moet geloven en om uit zoeken of deze vleugel dan helemaal geen effect heeft monteer ik de achtervleugel verkeerd om, de vleugel gaat nu dus lucht scheppen en plaats van geleiden.
De tijden gaan iets omhoog maar toch niet zoveel en zelfs nu blijven we 1 ronde onder de 8 seconde grens. 7.963 sec(12), 8.017 sec(16), 8.059 sec(20).
Ik zet de vleugel weer normaal en ga kijken of we nu weer sneller zijn dan met de vleugel verkeerd om en die logica gaat gelukkig wel op en ook wel behoorlijk want de snelste tijd is 7.848 sec(12). De vleugel haal ik er weer af om te kijken of er nog steeds geen verschil is en na opnieuw 25 rondjes zijn de verschillen minimaal met een snelste tijd 7.855 sec(24). Iets langzamer dus dan met .

Poes Bommetje vindt het ondertussen allemaal wel gescheten en ligt heerlijk languit op het dak van het tuinhuisje en denkt waarschijnlijk : Waar maak je je druk over !?!?

Laat poes maar lekker denken want we gaan bloedserieus verder want wat gebeurt er als je de vleugel nog iets meer downforce geeft door er extra panelen in te plakken. Ik plak eerst een extra stuk vleugel achter het schuine deel waardoor het onderste deel van de vleugel iets meer gesloten is en het resultaat na 25 rondjes is een nieuwe snelste tijd van 7.796 sec(12).


We doen er nog een klein schepje bovenop en maken ook de bovenkant van de achtervleugel dicht door er een plaatje bovenop te plakken en nu is het resultaat wel spectaculair te noemen want na 25 ronden staat er 7.718 sec (19) op het bord en dat is best een behoorlijke sprong ten opzichte van de vorige sessie. Zoals je ziet heb ik gewoon een oud verzekeringspasje aan bonken geknipt.

Nu wil ik weleens zien of ik deze snelle tijden nog ga halen als ik alles er weer afhaal en ga weer 25 ronden rijden en de auto ligt als een baksteen en als ik na opnieuw 25 rondjes naar het bord kijk zie ik een prachtige 7.711 sec(13) staan. Dit dus met alleen de normale achtervleugel.
Ik wil nog 1 sessie doen van 25 rondjes zonder de achtervleugel en de wegligging blijft briljant maar ik haal net niet de snelste tijd van de dag maar blijf steken op 7.716 sec(12).
Conclusie is dat Red Barchetta Park weer open is en ik weer een uurtje heerlijk gereden heb.
De vraag of vleugels echt helpen is in het geval van deze Arrows F1 van Ninco moeilijk te beantwoorden maar de test geeft wel aan dat de verschillen minimaal zijn.
Leuke bijkomstigheid voor U als lezer is dat U in ieder geval het telefoonnummer kunt noteren van de Aechmea Vakantiedokter. Doe er Uw voordeel mee zou ik zeggen.
Voor de zekerheid ga ik deze test binnenkort ook nog uitvoeren met een BMW M3, een SilkCut Jaguar, en een Porsche 911. Het is afzien maar ik doe het graag.








2 opmerkingen:

HenkG zei

Leuk verhaal!

De vleugels zouden misschien werken als de lucht ook 1:32 zou zijn (is da dan dikkere of dunnere lucht?). Ik vrees dat - hoewel je flink structureel te werk bent gegaan - de waargenomen verschillen vooral veroorzaakt zijn door effecten tussen de oren....

Anoniem zei

Als de lucht niet op schaal is, zou dat eerder een voordeel zijn voor een grotere downforce. Ik denk dat het probleem is dat de downforce pas vanaf een bepaalde snelheid werkt. En als ik de snelheid van een slotcar naar de werkelijkheid omreken, kom ik misschien op 10 of 15 km/uur. Daar doet een vleugel nog niet veel.
Verder zal bij de slotcar het gewicht van de vleugel een vrij grote invloed hebben op het bochtengedrag. Zonder vleugel zal de auto minder neiging hebben tot uitbreken. Als je alleen met een onderstel rijd, gaan de rondentijden rap omlaag!